Saturday, February 12, 2011

My FX today cycle 2

Salam Forex kepada semua trader,

Merujuk kepada 2 position yang win dalam (My FX today cycle 1), ni aku nak ulas sikit mengapa aku pasang position tu. Aku guna daily chart untuk trade dan untuk penjelasan kali ni sila rujuk rajah kat atas. Untuk makluman aku guna teknik Fibonacci retracement dan aku hanya ambik sesuatu trade jika dan hanya jika price tu retrace paling kurang 50%. Pada 6/2/2011, aku dapati pattern retracement yang aku tandakan dengan 123 dah complete form, Fibonacci aku tarik dari point 2 hingga 1 and retracment yang ada lebih dari 50%. So syarat trade aku dan complete, so apa lagi, aku pun letak pending order buy dekat brakeout point 1. Brakeout dekat point 132.95 mengena tetapi tak lepas and turun balik. Aku rasa fadumental tak favor point brakeout yang aku expect. Tapi pada 9/2/2011 aku nampak sekali lagi Fibonaci punya retracement form dan aku tandakan dengan ABC. So aku letak lagi pending order buy dekat 133.36. Untuk make sure aku punya position pertama tidak overlap dengan position buy kedua, aku pun adjust take profit berdasarkan spread pair GBP/JPY supaya kalau position kedua aku mengena, aku punya position 1 dah close dulu. Pada 10/02/2011, brakeout aku at point B mengena dan kali ni aku nampak faudumental favor aku punya position. Harga terus lajak sampai aku punya Take Profit. Syukur kali ni mengena. Untuk makluman aku punya take profit aku letak pada 161.8 Fibonacci extended. Kali ni rezeki aku, esok lusa tak tahu lagi.

[Peringatan : Penjelasan aku berdasarkan strategy yang aku gunakan. Tidak bertujuan untuk ajak pemorex-pemorex lain guna strategy yang sama. Semua pemorex perlu yakin dengan strategy sendiri dan trade ikut plan masing-masing. Strategy yang sama yang di guna oleh pemorex yang berbeza tidak bermakna akan menghasilkan hasil yang sama kerana pychology pemorex dan tahap disiplin pribadi setiap pemorex adalah berlainan]