Sunday, February 13, 2011

Biar Betul Part 6

Selesai jer solat asar , aku dengan Jamlus Jackson sambung lagi lepak kali ni kat kedai mamak sebelah masjid. Cuaca masa tu agak mendung, nampak macam nak hujan jer. Jamlus Jackson macam biasa , order air suam. Aku pulak order teh tarik kurang manis. Kalau sapa-sapa tak biasa dengan Jamlus Jackson, mesti ingat dia ni kedekut, sebab kalau minum kat kedai kopi, asyik order air suam kosong jer. Aku pernah tanya kat dia kenapa setiap kali minum kat kedai kopi asyik minum air suam jer. Dia kata sebab air suam tu lebih sihat untuk kesihatan.

Jamlus Jackson memulakan dialog ,” Hujan hujan macam ni kalau kat atas katil dengan wife ni mesti best ni”

“Apa benda kau citer ni, hujan-hujan macam ni sebut-sebut katil pulak, citer forex tadi tak habis lagi”, gesa aku. Hujan mula turun, mula-mula renyai tapi makin lama makin lebat.

Jamlus Jackson bersuara lagi,” kau kat rumah ada pakai astro tak?”

“Ada”, jawab aku ringkas, kemudian aku tanya,” Kenapa?

“Aku kat rumah pakai Astro Beyond, kalau cuaca buruk macam nei, sure tak ada problem aku tengok Halimah Jongang kat astro prima”, balas Jamlus Jackson

“Tak sangka kau minat jugak citer tu, aku pun minat jugak, dulu aku minat tengok CSI tapi sekarang ni tak lagi, aku lebih minat tengok cerita Halimah Jongang”, balasku lagi.

Suasana agak tenang. Cuma deraian air hujan saja yang kedengaran. Jamlus Jackson bersuara lagi,”Macam aku cakap tadi, kalau kita memancing tak ada gerenti kita dapat ikan dan kalau kita main forex pun tak ada gerenti kita dapat duit , kau setuju tak kalau aku kata Forex dan memancing actually tak jauh beza?”. tanya Jamlus Jackson

“Setuju ler jugak”, jawab aku ringkas tapi aku masih agak keliru dan sangsi.

Jamlus Jackson bersuara lagi,“ Sekarang aku nak tanya,masa kau pegi memancing dan kalau asyik tak ada ikan, dah pancing lama pun masih tak dapat jugak ikan, kebiasaannya apa engkau buat?”.

Aku senyap sekejap, cuba nak proses and fahamkan soalan Jamlus Jackson. Kemudian aku jawap, “biasnya aku tido jer, tak pun aku minta juragan bot pindahkan bot kat tempat lain, cari lubuk lain”, jelasku lagi.

Jamlus Jackson meneguk lagi air suam yang dia order kemudian dia berkata lagi,” jawapan tu yang aku tunggu, tak ada pemancing yang akan cakap dia gagal dapat ikan sebab teknik pancing yang dia guna tu salah”

Aku diam cuba nak fahamkan apa yang Jamlus Jackson jelaskan, tanya aku lagi

“iye, so apa kaitannya dengan Forex”,

Terang Jamlus Jackson lagi,”Dalam Forex pun kau kena guna mindset yang sama, kalau loss or tak dapat ikan, masalahnya bukan pada teknik, masalahnya bukan kat cara or teknik kau memancing, tapi kau tahu apa kebanyakkan trader Forex akan buat bila mereka loss, expecially kalau loss berturutan ”.

“Apa?”, tanya aku lagi.

“Mereka tukar teknik”, jawab Jamlus Jackson lagi.

“ kbooooooooooooooooommmmmmmmmmm!!!!!!!!!!!!!!!!!!”

Bunyi kilat sambung menyabung, terkejut aku. Jamlus Jackson aku nampak tenang jer. Perbincangan kami semakin hangat. Kemudian aku tanya lagi kat Jamlus Jackson.

Ikuti lagi sambungannya dilain masa. Kepada pemorex semua, selamat maju jaya dan semoga berjaya, mantapkan mind set dan tingkatkan ilmu Forex anda setiap masa. Sehingga bertemu lagi.