Thursday, February 10, 2011

Biar Betul Part 3

DISIPLIN tu “peraturan” dan peraturan tu pulak bermakna ianya satu perkara yang kita mesti patuhi. Dalam Forex, ramai pemorex ada set dan peraturan mereka sendiri yang unik. Masalahnya nak follow peraturan tu jer yang susah. Persoalannya sekarang? Mengapa susah sangat nak follow peraturan tu. Jawapnnya mudah : sebab ramai pemorex tak berDISPLIN untuk follow peraturan. Yer ler, dah ler peraturan buat sendiri, lepas tu diri sendiri pulak yang kena monitor diri sendiri sama ada boleh obey peraturan yang diri sendiri buat. So apa jadi, ramai pemorex langgar peraturan bila memorex.

Sebagai manusia kita ni perlu peraturan, tetapi kena ada pihak lain yang pantau kita sama ada kita ikut peraturan atau tidak. Bila tak ikut peraturan sebagai manusia kita mesti nak kena denda, makin mahal denda tu makin mudah pulak nak follow sesuatu peraturan.

Dalam forex pulak, pasal peraturan tu kita buat sendiri, maka ramai pemorex tanpa sedar sentiasa membuka ruang dan mencari alasan yang membolehkan “ ok tak payah follow rule kali ni”. Sekali tak follow ianya akan berlanjutan sampai bila bila.


Sekali tu aku minum petang dengan seorang pemorex amatur. Entah, dia cakap dia pemorex amatur tapi aku nampak macam pemorex pro jer, sebabnya mudah: tiap kali aku jumpa dia, dia nampak macam orang kerja sebagai pengganggur jer,jeans dia asyik koyak jer kat lutut, baju pun asyik pakai baju t-shirt cap angsa putih jer. Kasut dia pun aku nampak macam kasut untuk main futsal jer, cuma setahu aku, dia ni ada keta, anak bini and rumah , semua nak kena bayar tiap-tiap bulan tu. Kalau pemorex amatur sepatutnya dia ada keja macam orang lain, kerja makan gaji. Ni tidak, aku nampak dia lebih macam urang yang keja sebagai pengganggur dari orang yang keja makan gaji. So andaian aku dia ni seorang pemorex profiosional, tak payah susah-susah keja makan gaji. Saja tak nak mengaku tu.

( NOTA : Dia bagi kebenaran aku tulis pasal dia kat dalam blog ni, Cuma dia tak bagi aku guna nama betul dia, nota ni khusus aku bagi kat budak tu kalau dia terbaca artikal aku kat blog ni, So: aku bagi dia nama samaran Janet Jackson. Ok sambung balik pasal cerita masa minum petang tu.)

Sambil minum Nescafe tarik kurang manis, Janet Jackson tu cakap kat aku dia dah memorex masuk ni dah 8 tahun. Woooowwww…. 8 tahun tu nampak macam lama. Kemudian dia cakap,

“ Mesti kau aku ingat aku ni dah banyak experience. Percaya atau tidak walaupun aku dah memorex masuk tahun ke 9, aku masih tak terror lagi, paling-paling pun experience aku macam orang yang baru ada pengalaman 4 minggu main forex……

Aku tanya dia balik, “Mengapa pulak?”

Dia jawap, ”Sebab tiap-tiap kali main forex, paling lama aku boleh maintain and follow sesuatu plan dan strategi hmmm susah nak cakap paling-paling pun 4 minggu”

Aku cakap balik, ”Engkau ni tipu, ni saja nak mengaku tak ade duit and nak suruh aku bayar ler niiii”

Dia terdiam sekejap kemudian dia cakap “ he he he he aku pegi toilet dulu, lepas ni aku story balik kat engkau”

Dia pun bangun dan berjalan menuju ke toilet.

Bersambung ler pulak, so besok lusa nanti aku sambung balik. Aku ada meeting kat kedai kopi lepas ni, aku baru jer terima SMS dari kekawan ajak lepak-lepak sambil tengok kereta dan motor yang lalu lalang kat situ, so take care. Kepada semua pemorex selamat Memorex, hati hati bila Memorex tu, sehingga berjumpa lagi