Monday, February 21, 2011

Biar Betul Part 9

Aku senyap sekejap,kami leka memerhati kereta yang lalu lalang kat situ. Kemudian aku bersuara lagi, aku tanya kat Jamlus Jackson “ so apa cara terbaik nak cari lubuk ?“

Jamlus Jackson tanya kat aku balik,” kalau memancing kat laut, macam mana kau cari lubuk ikan”.

“biasanya juragan bot yang cari, dia cari guna fish finder, machine tu boleh nampak permukaan dasar laut dan kadang-kadang ikan besar pun boleh nampak dekat screen”, jelas aku lagi sambil mengimbas kembali pengalaman memancing aku ketika muda remaja. Aku teringat pengalaman aku fight dengan ikan merah seberat 9 kilo, aku ambik masa 45 minit nak daratkan ikan tu kat dalam bot.

“nahh itu ler jawapan soalan kau tadi”, kata Jamlus Jackson lagi

“apa dia?, tak paham aku”, jawab aku pantas

“kalau nak cari lubuk kat dalam forex, kau kena gunakan fish finder jugak..cari model yang ada USB port lepas tu cucuk kat notebook kau”, jawab Jamlus Jackson sambil ketawa sebab terasa lucu kat lawak yang dia buat sendiri.

“kau ni, aku serius ni, engkau ni ada bakat masuk rancangan raja lawak ni”, jawabku lagi.

“he he he , aku gurau jer, sebenarnya nak tahu macam mana nak cari lubuk kau kena ada teknik yang simple”, jelas Jamlus Jackson lagi.

“bang, excuse me, ni order abang tadi, no telepon saya ada saya tuliskan kat sini”, kata waiter yang ambik order tadi sambil menghidangkan roti telur dan teh tarik yang kami order tadi.




“time kasih”, balas Jamlus Jackson ringkas, diambilnya nombor telefon waiter tu dan disimpannya didalam wallet.

Jamlus Jackson diam sekejap.

“senang-senang jer awek tu bagi nombor handphone dia kat kau”, kata aku kat Jamlus Jackon

“tu lah, nanti kalau aku cakap aku hensem, kau cakap aku riak pulak”, balas Jamlus Jackson.

Hujan semakin lebat,aku menikmati teh tarik dan Jamlus Jackson tengah sibuk makan roti telur yang dia order tadi.

“dalam forex ni, makin banyak kau paham benda-benda basic tentang forex, makin mudah kau nak cari lubuk, ramai pemorex amatur ingat makin komplikated dia punya teknik makin bagus, pada aku tu satu kesilapan”, jelas Jamlus Jackson lagi

“benda-benda basic? apa dia tu?”, tanya aku lagi.

Berhenti dulu kat sini, sehingga berjumpa lagi.