Tuesday, February 22, 2011

Biar Betul Part 10

“benda-benda basic tentang analisa teknikal, contohnya macam support, resistance, trendline, fibonacci, candlestick, breakout dan macam-macam lagi, ramai pemorex ingat benda-benda ni basic sangat and mereka dah tahu, so kau nak tahu apa yang kebanyakkan pemorex buat?”, jelas Jamlus Jackson kat aku sambil tanya balik kat aku

“apa dia?”, balas aku pantas

“mereka gunakan teknik yang komplikated dan kebanyakkan reka teknik sendiri , ramai pemorex ingat mereka tak berjaya sebab ilmu forex mereka tak cukup lagi, tapi sebenarnya bukan”, jawab Jamlus Jackson lagi.

“apa maksudnya”, tanyaku lagi.

“maksudnya mudah, ramai pemorex bukannya tak cukup ilmu forex, malah ramai dah terlebih ilmu, masalahnya bila dah terlebih ilmu, pemorex menjadi terlebih kreatif ”, jelas Jamlus Jackson lagi, dia diam sekejap menghirup sisa terakhir air suam. Kemudian dia bersuara lagi, katanya.

“so teknik terbaik ialah teknik basics, macam tu ker”, tanya aku lagi.

Jamlus Jackson diam sekejap, kemudian dia bersuara

“bukan, teknik terbaik adalah teknik yang sesuai dengan personaliti engkau dan pada aku ianya ada ciri-ciri tersendiri ”, kata Jamlus Jackson lagi

“apa dia ciri-ciri tu”, tanyaku lagi.

Jamlus Jackson diam lagi, kemudian dia kata.,“k.i.s”

“Apa k.i.s tu”, tanya aku lagi

“Keep it simple, lagi simple lagi baik”, jelas Jamlus Jackson kat aku sambil merenung jam kat tangan. Kemudian katanya lagi,” nah kau ambik tumb drive ni” sambil tangan kanannya menyeluk saku sebelah kanan jeans usangnya dan kemudian menghulurkan tumb drive kingston bersaiz 32G kat aku.




“apa ni”, aku tanya kat dia

“engkau ni, nama jer engineer, tumbdrive pun tak kenal”, balas Jamlus Jackson lagi

“Iye ler, tu aku tahu, maksud aku apa kat dalam ni”, tanya aku balik kat dia

“ni aku punya forex journal, 7 tahun punya cerita, everyday aku buat catatan untuk improvekan aku punya mind set, kau baca dan kau teliti sendiri, mana yang elok engkau ambik jadikan tauladan mana yang tak elok pun engkau ambik juga jadikan sempadan ”, jelas Jamlus Jackson lagi.

Jamlus Jackson bagi aku kebenaran untuk publishkan journal dia kat dalam blog aku ni.

Nanti aku sambung balik, sehingga berjumpa lagi.