Monday, April 18, 2011

Biar Betul Part 36

Joshua berhenti sekejap, kemudian dia sambung lagi,”Ramai pemorex tidak sedar yang mereka tak boleh kawal diri sendiri..mereka ingat mereka boleh, tapi mereka sebenarnya tak sedar mereka tak boleh…so mereka blame everything else dan last-last mereka blame diri mereka sendiri ataupun komplain memanjang, tanpa sedar ramai pemorex sebenarnya memilih untuk gagal, even sebelum mereka bermula”

Sambungnya lagi,”Macam aku cakap tadi, sebagai pemorex kita ada kuasa untuk memilih. Minda kita dapat kita kawal, tetapi ramai pemorex tidak sedar mereka sebenarnya telah memilih untuk gagal, petanda pemorex yang memilih untuk gagal ni ada tiga, dan petanda tu amat jelas”.

Aku hanya diam mendengar penerangan Joshua. Helikopter terus meluncur laju, aku rasa sekitar 170km sejam. Cuaca pun elok, dan aku harap semuanya lancar. Tak sabar rasanya nak jumpa Mary Sari. Aircond kat dalam heli ni pun boleh tahan juga sejuknya, so perjalanan kekal selesa dan aku harap kami sampai tepat pada masanya.

Joshua menghirup lagi minuman tin yang aku bagi tadi, kemudian sambungnya lagi,”Petanda pertama pemorex yang memilih untuk gagal ialah mereka suka “blaming”, pertanda kedua ialah mereka suka “justifaying” dan last sekali mereka ni suka “complain”, jika pemorex ada ciri-ciri ni, for sure dia akan gagal”.

“Macam mana tu, cuba kau explain detail lagi”, gesa ku, makin excited pula nak tahu.

“Eta T3 Shell oil rig in 10 min, seat tide and enjoy the ride. thank you”, umum co-pilot.

Dah makin hampir dengan oil rig T3, kalibat nya sudah kelihatan. Aku nampat jelas oil rig Shell T3 dari cermin depan helicopter.



Dah nak sampai fikirku. Helikopter mula menurun dan terbang agak rendah, permukaan laut terasa semakin hampir, jam sudah hampir 10am, sedar tak sedar sudah hampir 2 jam perjalanan ini. Semakin hampir fikirku. Aku tak sabar-sabar untuk mendarat dan merengangkan badan, lenguh rasanya.

Joshua bersuara lagi, katanya,” pertama, ramai pemorex asyik blaming jer…asyik-asyik broker salah ler, guru salah ler, indicator salah ler, teknik salah ler, entah …macam-macam ler…serba serbi salah…yang tak salah hanya dia seorang jer…..ni sifat pertama”.

Sambungnya lagi,” bila asyik blaming dan salahkan selain dari diri sendiri, pemorex akan jadi seorang trader yang pendendam. So, sebab tulah bila loss sekali, kali kedua terus increase lot size jadi double sebab nak cover loss sebelum tu. Money managment comfirm berterabur, lintang pukang dan on top semua tu, dia masih juga tak sedar dan rasa tindakan dia tu adalah satu tindakan yang bijak”.

“Dahsyat nya….betul tu, ada benarnya apa yang kau cakap. Aku sendiri pun selalu , buat revenge trade…so apa sebenarnya solution untuk problem ni?”, aku tanya Joshua

“Leer tunggu ler dulu, aku tak habis lagi explain ….aku explain dulu symptom-symptom dia…lepas tu baru aku bagi tahu solution dia macam mana”, kata Joshua lagi.


Sehingga berjumpa lagi