Sunday, April 10, 2011

Biar Betul Part 34

Untuk makluman, perbualan antara aku dengan Joshua actually dalam bahasa orang putih. Anyway sebab aku dah cakap awal-awal lagi blog ni aku akan tulis dalam bahasa Melayu, maka kat bawah ni aku olah semula perbualan tu dan aku terjemahkan kedalam bahasa Melayu. Ok sambung balik …

Aku terkejut sedikit, sejak bila pula Joshua ni tahu aku trade forex ni. Aku toleh kat dia, dia kata balik kat aku, “ Forex trading kau ok ker?”.

“Tak juga, mostly ko, memanjang jer loss, kau main forex juga ker”, aku tanya balik kat dia

“Iye…aku dah kaya dah ..dah jutawan pun”, dia jawab aku dengan selamba.

“Iye ker, boleh percaya ker kau ni”, aku tanya dia balik. Aku dah kenal lama dengan Johsua ni, dia ni jujur orangnya. So, aku sure takkan ler dia nak tipu aku pula.

Kemudian aku tanya lagi kat dia,”Macam mana kau tahu aku main forex, aku tak pernah cakap pun”.

Joshua diam sekejap, kemudian dia kata kat aku,”Iye ler, buat apa aku nak kelentong, bukan dapat untung pun kalau aku kelentong, aku tahu kau main forex sebab aku pernah tengok kat desktop notebook kau ada icon metatrader, sure main forex punya. Tak payah tanya pun aku tahu he he he he”, dia ketawa kecil

“Oh begitu…, so any good advice? Aku ni asyik loss jer memanjang”, aku tanya dia lagi.

Joshua diam sekejap, kemudian dia kata lagi kat aku. “Aku tak ada apa-apa good advice, yang ada hanya simple advice jer”.

Menarik tu fikirku. Aku tanya dia lagi, “Apa dia simple advice tu?”.

Helikoper terbang laju dan agak rendah, aku leka melihat gelombang air laut yang ditinggal pergi satu persatu, angin bertiup agak kencang, perjalanan ni amat selesa. Kadang-kadang tu ada sedikit gegaran, tetapi aku dah biasa, tak panik dan aku hanya duduk dengan tenang. Joshua pun aku lihat nampak rilek jer.




Kemudian Joshua cakap kat aku lagi,”My Simple advice ialah kalau kau nak success main forex ni kau kena lihat diri kau sendiri”

Dia diam sejenak, kemudian sambungnya lagi:

“My advice simple jer: macam ni…market kau tak boleh kawal”,

Kami diam sekejap. Kemudian aku bersuara lagi, aku kata kat Joshua,” tu aku tahu ler, memang ler market sapa-sapa pun tak boleh kawal.. 3.5 trillion punya market, even Bill Gate pun tak dapat nak manipulate market…besar sangat tu, apa maksud engkau?”

Joshua diam, dia ambil sebungkus kacang dari dalam beg. Dia buka, kemudian dia kata,”Nak makan kacang”.

“Boleh juga, thanks”, jawab aku sambil ambil sedikit kacang yang dia tawarkan.



Kemudian Joshua kata lagi kat aku, ”Semua trader tahu market mereka tak boleh kawal, masalah hanya satu, ramai trader tak tahu apa sebenarnya yang dia dapat kawal?”.

“Apa dia yang trader dapat kawal?”, lantas aku tanya Joshua.

“Engkau ni, tunggu ler dulu, aku tak habis cakap lagi kau dah potong “, jawab Joshua lagi

Aku ketawa sedikit

“He he he excited…”, kataku lagi

“Ok macam ni, kau tak boleh kawal market tapi kau boleh kawal diri kau”, kata Joshua lagi.

Aku diam sekejap, kemudian aku tanya Joshua

“Dalam maksudnya tu, apa maksud kau?”

Sehingga berjumpa lagi