Friday, June 10, 2011

Biar Betul Part 49

Aku bangun dari sofa dan melangkah ke tingkap, aku selak curtain tingkap aku sedikit. Pemandangan hari hujan di luar apartmen aku begitu tenang. Cermin tingkap apartmen aku semacam dicurah dengan air tanpa henti, angin bertiup kencang fikirku. Mencurah-curah hujan turun lagi dan lagi dan semakin lebat. Aku harap petang nanti hujan akan berhenti. Aku ada janji temu dengan Mary Sari malam ni. Tapi ok juga fikirku, kalau hari hujan macam ni boleh jalan-jalan kat Kuching Water Front sambil kongsi satu payung dengan Mary Sari.


Tapi, apasal pula nak jalan-jalan kat Kuching Water Front malam ni, aku dengan Mary janji nak keluar tengok wayang. Tak boleh pakai idea tu fikirku sendirian kat situ.

Aku berfikir sendirian lagi kat situ sambil menikmati pemandangan hari hujan. Nampaknya tak payah ler aku cuci kereta hummer aku hari ni, dapat cuci free. Sesekali aku menoleh kearah toilet, lama betul Jai Idrus kat dalam toilet, may be lepas berak dia tolong cuci sekali toilet aku kot. Ok juga kalau dia volunteer nak cuci toilet aku, toilet rumah bujang macam aku ni paling-paling pun 5 tahun sekali cuci.

Aku terus memerhati pemandangan aras bawah dari situ, apartmen aku ni kat tingkat 9, dengan latar belakang view sungai Sarawak yang color macam teh tarik tu , so far so good and terasa sungguh damai sekali. Hujan, angin kencang, sejuk , view sungai Sarawak. What can be better than this, kata aku dalam hati. Suasana tenang and tak ada tension langsung.



“Woooiii, kau buat apa kat situ, intai awek ker?”, tiba-tiba aku dikejutkan oleh Jai Idrus. Tak sedar pulak aku, bila masa pulak dia keluar toilet.

“Opsss sorry, aku lupa flush ler toilet kau”, kata Jai Idrus lagi sambil tergesa-gesa menapak menuju toilet. Seketika kemudian terdengar bunyi toilet kena flush.

“Kau ni Jai, dah ler datang berak kat rumah aku, flush pun boleh lupa”, kata aku lagi kat Jai Idrus sambil mengambil tempat kembali untuk duduk kat sofa merah tadi untuk sambung balik perbualan yang tergendala sekejap tadi.

Aku dan Jai masing-masing duduk dengan selesa kat situ.

“Hujan lebat ker kat luar, kau mengelamun pasal apa tadi, nampak macam serius jer?”, tanya Jai Idrus lagi.

“Haahh haaa..lebat, bila? Tadi.. Tak ada apa ler, aku tengah fikir bila nak servis keta aku kat bawah tu”, jawab aku kat Jai Idrus lagi

“Engkau ni Sham, tulah apasal kau pakai keta tu, nak servis kan ker susah, dah ler spare part susah nak cari, maintenance mahal, army amerika guna kereta tu untuk pergi perang kat Iraq, kau pula guna keta tu untuk pegi pasar beli ikan terubok masin”, kata Jai Idrus lagi kat aku.

Aku meneguk lagi air tin 7up, kemudian aku kata lagi kat Jai Idrus:

“Betul tu, gaya tu yang penting…kalau nak murah dan senang service baik aku pakai motor kapcai “, kata aku lagi kat Jai Idrus

Jai Idrus tergelak sedikit, kemudian dia kata:

“Kau ni Sham, tak kan ler pakai kapcai, baik kau pakai public transport terus tak payah susah-susah fikir bila nak hantar service…he he he”, bidas Jai Idrus sambil tu dia ketawa makin kuat sebab seronok kat lawak yang dia buat sendiri.



“So pasal trading forex kau tadi, apa strategy kau pakai sampai pasang dua akaun tadi, explain sikit kat aku”, tanya aku lagi kat Jai Idrus sambil menukar topik dari keta kepada forex.

Jai Idrus diam sejenak, kemudian dia kata lagi:

“Satu akaun aku trade guna EMAs crossing dengan dan satu lagi aku trade guna EA”, kata Jai Idrus lagi

Aku balas dan aku kata kat dia:

“Dashatnya, tapi kenapa tak gabung jer semua akaun tu”, tanya aku lagi kat dia.

Dia jawab aku lagi,”Macam kau cakap tadi, sebabnya. entah…mungkin pasal aku dah terbiasa buat macam tu, and aku rasa lebih selesa begitu, akaun aku yang guna EA tu aku tak akan gabung dengan akaun yang pakai manual”, Jai Idrus berhenti sekejap. Angkat dari sofa di ruang tamu aku dan mula melangkah ke dapur. Kat dapur , dia buka peti sejuk aku.

Dari dapur terdengar suara Jai Idrus jerit, dia kata:

“Sham , ni pizza dalam peti sejuk kau ni elok lagi ker ni. Tak expired lagi ker”, tanya Jai Idrus sambil buka peti sejuk aku buat survey.


“Elok lagi tu, baru semalam aku tapau kat Pizza Hut Semariang, keluarkanlah, panaskan guna micro wave tu dulu, baru sedap makan”,kata aku lagi

Kedengaran Jai Idrus busy kat dapur. Dia buat rumah aku ni macam rumah dia sendiri. Mentang-mentang ler aku duduk bujang.

Sehingga berjumpa lagi.