Sunday, June 5, 2011

Biar Betul Part 48

“Tak, kenapa?”, aku tanya kat Jai Idrus sambil aku mengambil tempat dan duduk dengan selesa kat sofa colour merah yang aku beli 3 tahun lepas. Sambil tu aku buka minuman tin 7up untuk aku minum. Dah hilang rasa mengantuk disebabkan Jai Idrus yang tiba-tiba jer datang kat apartment aku ni. Kacau betul, tapi tak apa, best juga, at least ada juga member buat borak-borak.



Jai Idrus jawab pertanyaan aku tadi, dia kata, ”Semalam pair usdjpy lajak jatuh mendadak 7 minit lepas high impact news, sapa ambil position sell for sure senyum lebar sekarang ni, kau tak trade news ker?”

Aku diam sekejap, kemudian aku kata kat Jai Idrus:

“Dulu aku pernah jugak trade news ni, tapi sekarang tak lagi, aku prefer technical analysis and aku prefer main long term”, balas aku ringkas sambil meneguk minuman tin yang aku buka tadi.

“Ok ler tu, lain orang lain cara, kalau aku, aku prefer dua-dua, aku guna TA masa market tenang dan aku guna EA masa news ada high impact punya announcement”, kata Jai Idrus lagi.

Sesekali terdengar guruh berdentum, nak hujan nampaknya. Suasana masih tenang, ruang tamu rumah aku sejuk dingin sebab aku pasang aircond and set kan 18 darjah celcius.

“Kau ni Sham, kau ni manusia ker alien, apasal aircond rumah kau ni sejuk sangat?”, Jai Idrus bersuara lagi.

“Saja, kalau kau tak tahan tu ha…ada jacket…pakai ler”, kata aku lagi kat Jai Idrus.

Jai Idrus lantas bergegas angkat dan memakai jacket yang aku sidaikan kat belakang kerusi makan disebelah meja makan.

“Gila apa, pasang aircond sejuk-sejuk lepas tu pakai jacket kat dalam rumah sendiri”, kata Jai Idrus lagi sambil menyarung jacket yang aku offerkan kat dia tadi.

“Kau ni Jai, banyak komplen plak, so apa citer pasal non payroll semalan, berapa kau dapat”, tanya aku lagi kat Jai Idrus.

“Semalam aku dapat 150 pips, aku trade akaun akaun standard, lot size aku bubuh 3 lot and 1 pips equal USD30, so total up aku dapat dalam USD4500 gitu”, kata Jai Idrus lagi

“Fuuuyyyoooo, banyak tu, no wander ler kau tak nak kerja makan gaji lagi sekarang, duit tu kau wildraw ker kau biarkan compounding”, aku tanya lagi kat Jai Idrus

“Aku wildraw sikit jer, USD500 jer aku wildraw buat poket money, yang lebihnya aku biarkan saja, bagi equiti aku bertambah lagi, senang aku nak trade besar lagi nanti”, kata Jai Idrus lagi.

Kat luar, hujan mula turun dengan lebat. Perbualan aku dengan Jai Idrus semakin hangat dan menarik.



“Berapa kau punya akaun sekarang ni “, tanya aku lagi kat Jai Idrus

“Aku ada 2 akaun, paling besar USD75K, pastu satu lagi USD21K”, kata Jai Idrus lagi.

“Banyak tu, kenapa pecah-pecah akaun tu, kenapa tak gabung jer jadi satu”, tanya aku lagi kat dia.

Jai Idrus diam sekejap, dia teguk air 7up tin tadi dan kemudian dia kata lagi kat aku:

“Entah…aku lebih suka macam tu, 2 akaun ni aku trade guna 2 strategy yang berbeza, pada aku, aku lebih selesa macam tu”, kata Jai Idrus lagi

“Haa…aku paham…lain orang lain stail dan gaya trading….trade forex ni bukan macam beli baju kat shoping mall, ada saiz yang boleh fit dengan ramai orang”, balas aku lagi

“he he he h…tau tak apa, aku nak pegi toilet sekejap,nak berak ler”, kata Jai Idrus lagi kat aku.

“kau ni Jai datang rumah aku jer mesti nak tinggalkan tahi kau kat sini”, kata aku lagi.

Jai Idrus lantas angkat dan melangkah pegi toilet.


Sehingga berjumpa lagi.