Sunday, May 8, 2011

Biar Betul Part 41

Setelah beberapa ketika, Joshua tunjukkan kat aku apa yang dia lukis. Kat bawah ni aku tunjukkan hasil seni yang Joshua hasilkan. Dia kata kat aku,”Tengok ni, apa yang kau nampak?”



Aku leka perhatikan rajah yang dia lukiskan, kemudian aku kata kat dia,”So apa makna ni”.

Joshua bersuara lagi,”Ni ialah apa terjadi say that kau ada system yang 70% tepat”

“ok, maksud kau sekarang ni jumlah semua bulatan ni ada 100 semua sekali, dan 70 bulatan putih dan 30 bulatan hitam dan hitam tu trade yang loss and putih tu trade yang untung.. begitu ker?”, kata aku lagi kat dia sambil acukan soalan pada masa yang sama.

“Yes, exactly”, balas Joshua lagi.

Sambungnya lagi,”Kalau kau lihat dalam “big picture”, engkau akan nampak macam ni 70 untung dan 30 loss, sekarang aku nak tanya…kau confident tak untuk ambil 100 trade dengan cara dan teknik yang sama dan dengan kebarangkalian engkau akan mendapat 70% success rate”

Aku berfikir sejenak sekejap, kemudian aku kata lagi kat dia,” Yeap kalau result macam ni, for sure aku punya keuntungan melebihi aku punya kerugian”

“Yeap betul, tapi success rate yang tinggi tidak semestnya kau untung jika kau punya “Risk Reward Ratio” tak ok, tapi pasal RRR ni lain masa aku explain dengan kau, sekarang ni aku nak explain dengan kau tentang konsep “big picture” vs “ small picture”, Jelas Joshua lagi.

Aku hanya menangguk tanda setuju dan faham. Kemudian Joshua kata lagi kat aku,”Sekarang kau lihat pula rajah ni”, Kata Joshua sambil tu dia ambil pen biru dan lukiskan 3 bulatan dan dia namakan bulatan tu A,B dan C.

Dia diam sekejap dan menghirup air coca-cola yang aku bagi tadi, kemudian dia kata kat aku lagi, “Sekarang tengok pula bulatan kecil ni A,B dan C ”

Dia tunjukkan pada aku rajah kat bawah ni:




Kemudian Joshua tanya kat aku,”Sekarang apa kau nampak?”

Aku lihat rajah yang sama tadi tapi kali ni ada tiga bulatan kecil yang dia namakan A,B dan C, lepas tu aku kata kat Joshua,”ok bulatan A aku nampak 7 loss dan 2 win, bulatan B aku nampak 2 loss dan 7 win, bulatan C aku nampak 7 loss dan 1 win ”

Joshua kata lagi kat aku,”Ambik contoh bulatan C, situ ada 7 loss dan 1 win, jika kau berada disitu dan mengalami 7 loss dari 8 posisi yang engkah letakkan…aku nak tanya kau…apa agak-agaknya emosi kau masa tu…konfident, takut, gembira atau natural”.

Aku ambik masa sekejap untuk fikir, kemudian aku kata kat Joshua,”Mencabar tu kalau 7 kali berturut-turut gagal bukan senang nak terima tu”.

“Sekarang engkau faham tak?’, kata Joshua lagi kat aku.

“Faham apa?”, aku tanya balik kat dia

Jawab Joshua,”Ni lah maksud dia “small picture” yang aku cakapkan tadi”,

Sambungnya lagi,”Ramai trader bila trade mereka look at “small picture”, sebab tu emosi susah nak jaga”.

Sehingga berjumpa lagi.