Sunday, December 18, 2011

Biar Betul Part 97


Dipetik dari Journal Forex Jamlus Jackson
Tidak bertarikh dan berlokasi

Menyentuh mengenai “target profit”, terdapat pelbagai teori dan pendapat. Ada yang beranggapan meletak “target profit” tidak perlu kerana lebih baik memantau sendiri pergerakan mata wang dan menutupnya secara manual. Malah ada juga yang berpendapat lebih baik guna “trailing stop” dan membiarkan pelaburan di kawal oleh ”trailing stop”. Aku sendiri berpendapat meletakkan “target profit” adalah amat mustahak dan menggunakan “trailing stop” juga amat perlu. Secara peribadi aku lebih suka menghabiskan masa bersama 2 anak aku yang manja dengan membawa mereka bersiar-siar daripada duduk didepan komputer untuk memantau pergerakan mata wang. Mengapa perlu dipantau pergerakan harga jika pelaburan aku sudah dikawal dengan “stop loss” dan mempunyai “target profit”, semuanya tidak perlu. Aku hanya perlu pasang dan tinggal. Semudah itu dan itulah yang aku lakukan lagi dan lagi tanpa jemu Aku hanya perlu meneliti balik teknik yang aku gunakan dan memperbaikinya. Untuk mencapai kesempurnaan memerlukan masa tetapi tidak perlu menunggu kesempurnaan untuk bermula. Menunggu kesempurnaan untuk memulakan sesuatu perniagaan akan menyebabkan aku ketinggalan jauh dibelakang kerana kesempurnaan sebenar tidak pernah wujud.Teknik “holy grail” sekali lagi aku tegaskan hanyalah fantasi semata-mata. Pelabur profisional menyedari hakikat ini, hanya pelabur amatur yang tidak menyedarinya. Kalaupun pelabur amatur menyedarinya, mereka masih juga membuang masa mencarinya tanpa jemu, lantaran itu pelabur amatur akan tetap kekal amatur kerana mereka melakukan perkara yang sebaliknya. Mencari teknik “holy grail” tanpa henti.

Sehingga berjumpa lagi.