Tuesday, September 6, 2011

Biar Betul Part 71

Mary Sari diam sejenak, dia atur lagi posisi duduk dia. Dia batuk-batuk anak sekejap, tengok jam tangan kat lengan kiri sekejap, lepas tu dia kata kat aku:


“Berkenaan kuiz yang I bagi tadi, ianya dapat dijadikan ukuran kasar cara seseorang itu berfikir, tapi awal-awal lagi saya bagi tahu ianya tidaklah begitu konklusif, hanya semacam satu penilaian am”

Aku pintas,” Ish..ish..ish,,,bahasa awak ni betul-betul macam bahasa akedamik tahap tinggi he he he he”

“He he he biasa ler tu, lecture katakan”, jawab Mary Sari lagi sambil ketawa dan menutup mulutnya. Gaya ketawa pun sopan semacam jer aku tengok.

Lepas tu dia sambung lagi, katanya lagi, ” Ok macam ni, kalau seseorang yang berfikiran negative dia akan lebih cenderung mengandaikan gambar tadi sebagai sunset, manakala untuk seseorang yang berfikiran positif pula dia lebih cenderung untuk mengandaikan gambar tadi sebagai sunrise”

Belum sempat Mary Sari menghabiskan kata-katanya segera aku pintas penjelasannya tadi dengan satu soalan, aku tanya dia:

“Mengapa negative thinker dikaitkan dengan sunset and mengapa pula positive thinker dikaitkan dengan sunrise”

Mary Sari jawab,” Simple, sebab sunset dikaitkan dengan “the end”,”ending”, kesedihan, penamat or dalam lain perkataan, sunset adalah metafora untuk “kegagalan” secara amnya, manakala sunrise adalah metafora untuk suatu permulaan, kegembiraan, semangat dan sebab itu ler secara teorinya “positive thinker” bila tengok gambar tu will think about sunrise and “ negative thinker” will think about sunset”

Aku hanya mengangguk tanda faham dan setuju dengan apa yang Mary Sari katakan.

Mary Sari berhenti sejenak, sambungnya lagi:

“Manakala untuk seseorang yang berfikiran kreatif pula dia lebih cenderung untuk mempersoalkan mengapa lukisan tu tak ada color, or may be juga dia akan komen lebih pasal mengapa lukisan tu terlalu simple or macam-macam lagi yang lebih menjurus kepada usaha untuk menambahbaikan lukisan yang saya lukis tadi”

Aku tekun mendengar, kemudian aku kata lagi kat Mary Sari,”Ok, I faham, ada logiknya, manakala untuk “Power thinking” pula macam mana”, tanya aku segera kat Mary Sari.

Mary Sari relaks sekejap kemudian dia jelaskan kat aku, dia kata:

“Ok last sekali ialah “power thinking”, Power thinking ni tadi adalah sebijik macam cara awak jawab tadi. Seseorang yang “power thinker”, dia lebih menjurus kepada persoalan “Why”, “Apa” dan “Motif” disebalik semua itu, dia tidak mudah membuat kesimpulan berdasarkan hanya satu pandangan atau idea. Seseorang yang power thinking bertindak lebih kepada usaha untuk mencari alasan dan penyelesaian bila dia berdepan dengan masalah.”

Sambung Mary Sari lagi:

“Seseorang yang power thinker bila dia tengok gambar tu dia akan “think” and tidak simply follow apa yang minda tanpa sedar dia decide. Maksudnya seseorang yang power thinker adalah seseorang yang mampu control “unconcious decision” made by “unconcious mind”. Dalam lain perkataan dia mampu membuat pilihan dalam keadaan dimana orang lain kelihatan seolah-olah tiada pilihan”


Aku balas,”Mak ooooiii, panjangnya explaination, comfuse saya…..he he he”

Mary Sari jawab lagi,”Simple jer, seorang yang “power thinking” akan tidak mudah membiarkan diri di kuasai emosi, lebih terarah didalam mempertahankan prinsip dan dalam lain perkataan lebih mampu untuk mengawal”

Pintas aku segera,”Fuuuyooo, dashat nya, explain detail lagi kat saya dan apa pula kaitannya semua ni dengan forex?”. Aku tanya Mary Sari lagi.

Mary Sari jawab lagi,” Cara kita berfikir adalah sebab utama mengapa ramai trader susah nak berjaya”

Dia diam sekejap, kemudian sambungnya lagi:

“Ramai trader stuck dekat fasa yang kita panggil “trader cycle”, malah trader yang berjaya sekalipun pasti pernah juga stuck dekat fasa ni, mereka hanya berjaya bilamana mereka berjaya melepaskan diri dari fasa ni”

Aku segera tanya,”Fasa “trader cycle”, apa tu?”

Seronak berbual, minuman yang Mary Sari order tadi tidak lagi tersentuh. Semakin lama aku berbual dengannya semakin tinggi rasa ingin tahu muncul dalam diriku.

Sehingga berjumpa lagi.