Thursday, August 15, 2013

Biar Betul Part 118




Dipetik dari Journal Forex Jamlus Jackson

Apakah langkah yang perlu diambil untuk menangani emosi aku, ada pelbagai cara dan aku sendiri lebih senang untuk mengambil cara penyelesain yang paling mudah. Aku  sentiasa berusaha untuk menerima semua kerugian dengan berlapang dada. Pada mulanya amat sukar untuk aku melakukan nya tapi kini ia menjadi agak mudah  kerana aku hanya merisikokan 2% dari jumlah equiti keseluruhan. Ini bermakna jika  equiti perlaburan aku berjumla USD100, maksimum risiko yang aku tanggung hanya USD2 sahaja. Satu jumlah yang kecil. Sebagai tambahan aku  juga lebih suka mengambarkan untung rugi aku dalam bilangan pips, ianya lebih mudah dan membantu aku meghilangkan hubungkait aktiviti pelaburan aku dengan nilai wang. Bila untung rugi tidak dinilaikan dalam bentuk wang, aktiviti pelaburan pada aku tidak lebih dari satu bentuk permainan seperti permainan dam haji atau congkak,  dimana ada masa aku menang, ada masa aku kalah, ada masa aku seri dan jika aku melakukan permainan yang sama dengan teknik dan tektik yang sama berulang-ulang kali kemahiran akan terbentuk dan emosi akan terkawal, aku yakin lama kelamaan aku pasti semakin mahir dan kadar kemenangan aku pasti akan lebih banyak dari kadar kekalahan aku. Aku hanya perlu bersabar dan kawal emosi aku dan melaksanakan strategi aku seperti yang dirancangkan. Jangan sesekali kita terlepas pandang bahawa aktiviti pelaburan sebenarnya berhubung kait dengan  kebarangkalian. Tiada ada 100% ketepatan. Ramai yang  mengakui hakikat ini  sebelum  mereka bergiat  di arena pelaburan forex. Tetapi setelah  benar-benar menjalani aktiviti pelaburan forex diakaun sebenar segala-gala nya pudar, pertama kali rugi masih dapat bertahan, kedua kali pun masih mampu lagi ditangani, kemudian datang kerugian kali ketiga, pasti emosi sudah semakin goyah, kemudian  datang kerugian untuk kali ke empat. Emosi semakin parah, aku terasa seoalah-olah pasaran mata wang mempermain-mainkan aku. Aku mulai stress, emosi tidak lagi terkawal. Nasihat aku, jika aku berada di situasi ini. Bersandarlah dan  matikan komputer aku. Jangan teruskan aktiviti pelaburan kerana  jika aku teruskan , tahap stress pasti akan meningkat. Bertenanglah dan lapangkan dada. Kaji semula diri sendiri, kenali  sikap, teliti tahap disiplin aku. Tidakkah aku terasa yang aku sebenarnya telah hilang kawalan dan aku kini di kuasai oleh emosi negatif yang jika dituruti akan hanya menambah burukkan  akaun aku.