Saturday, August 10, 2013

Biar Betul Part 117




Dipetik dari Journal Forex Jamlus Jackson

Apakah sebenarnya yang terjadi? Tanpa sedar sebenarnya ramai pelabur terperangkap didalam jerat emosi dan menanggap bila berlakunya sesuatu kerugian  ianya adalah sesuatu yang terlalu peribadi. Anggapan kerugian ini adalah sesuatu yang terlalu peribadi secara tanpa sedar menjerumuskan pelabur kepada pemasalahan emosi. Jangan pandang rendah permasalah ini, ianya amat serius kerana tanpa sedar, pelabur akan mula  melakukan pelaburan tanpa kawalan dan tidak lagi mengikuti plan dan strategi asal. Strategi yang diguna pakai sering kali dilupakan.  Ramai yang akan menyalahkan teknik, berita-berita kewangan atau kadang-kadang anak-anak  atau ahli keluarga, kawan-kawan yang memberi tips, malah seorang kenalan aku pernah menyalahkan  aku kerana  menelefonnya  ketika dia sedang melakukan aktiviti pelaburan forex  dan pelbagai lagi alasan dan kerap kali hanya pihak lain sering kali dipersalahkan. Hampir tidak pernah mereka menyalahkan diri sendiri. Sebagai pelabur aku harus sedar ianya sebenarnya berpunca dari diri sendiri, tiada siapa-siapa yang bersalah. Selagi aku tidak sanggup  bertanggungjawab untuk  memikul kerugian  dan bertindak dengan menerima kerugian  tersebut secara terlalu peribadi, emosi pasti sukar dikawal. Kesannya adalah kepada akaun pelaburan forex aku. Tanpa sedar ramai pelabur forex akan mula menghancurkan akaun forex mereka.

Sehingga berjumpa lagi